Muffins

Grundsmet

100 g smält smör
2 dl mjölk
2 ekologiska ägg
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
skal av 1 citron

skal av 2 apelsiner
romerska bågar

Smält smöret och tillsätt mjölken och skalen
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt o pösigt.
Rör ned den ljumma vätskan.
Blanda vetemjöl, bakpulver,salt och vänd ner det i smeten.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
Stick ner några romerska bågar ( jag tog 5 st i varje)
Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter om du gör stora muffins eller 12-15 minuter om du gör små.
Prova med en sticka, de ska inte vara kladdiga.
Grädda i 175 grader om du vill göra stora och 200 grader om du gör små.
Ca 6 stora eller 12 små.

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Therese - Lurans blogg

Jag ääääääääääälskar romerska bågar, så nu måste jag bara baka! Attans jag som ska försöka hålla igen under denna graviditet och inte svälla 30 kg... Skyller på att du frestas så ;-) Hi,hi fortsatt fin helg! Kram

2009-09-20 @ 08:41:15
URL: http://lurans.blogg.se/

Här kan du kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0